donderdag 9 juni 2011

Thuis dag 3

Jeeeej, gisteren lekker geshopt! Niet in de drukke binnenstad dit keer. Nope. We gingen naar een marktje; super gezellig!

Nadeel is alleen........Dat er áltijd van die mensen zijn. Je hebt ze overal. Tenminste, overal waar ik ben zijn hun ook. Van die mannen van 50+ die een beetje om zich heen staan te kijken met een blik in hun ogen van; wie wil er als-je-blieft met mij praten. En ik dénk dan altijd; no way, ik niet! Zodra ik bij ze in de buurt kom denk ik; niet aankijken! Geen oogcontact! Vooral strak vooruit kijken en negeren. Geen oogcontact!

En dan hoor je HEY!

Hu?

SHIT!, toch oogcontact gemaakt. Maakt niet uit. Doe of je gek bent en loop door.....
HEY! Heb jij extra lucht nodig!?
*zucht, nee meneer, ik heb LUCHT genoeg, allen tikkie tekort aan zúúrstof. Maar goed, wat nu. Kort, hou het zo kort mogelijk, dan houd -ie wel op*
Ja.
Heb je het aan je longen?
Ja.
Wat heb je dan precies?
Dat weten ze niet.
Goh, dat is vervelend.
Ja.
En slik je dan ook medicijnen?
Ja.
Ik heb ook pas in het ziekenhuis gelegen.............
*en dít is het moment waar het mis gaat; het moment waarop je wéét, dat kort houden heeft niet geholpen*
........en toen lag ik ruim 2 uur in een ct-scan.................gaven ze me verkeerde medicijnen.......................nou dat hielp ook niet................................had ik een allergische reactie.......................................moest ik naar een ander ziekenhuis........................................en toen kwam de dokter zeggen........................................ en nu moet ik..................................................maar ja, die bijwerkingen he.............................en je wilt toch ook nog wel je dingen doen........................................en toen zei ik.............................nou dat was een mooie fout van hun.......................................... maar nu..............................................

Tot je na ruim een kwartier, veel heen en weer wiebelen op je benen, met je ogen draaien, zuchten *hint hint meneer, ik ben heul ernstig ziek hoor, ziet u, ik heb niet voor niks die zuurstof, ik kan niet zo lang stil staan* (dat kan ik heus wel, maar dat weet hij niet he?!) en heel vaak oprecht ongeïnteresseerd JA, NEE, GOH, NOU, HM-HM, gezegd te hebben eindelijk DE zin kan zeggen. "Nou, succes hoor, met alles, ik hoop dat ze iets voor u kunnen doen, daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag"

Maar wat gebeurde er toen we thuis kwamen? Een brief van de longarts voor 'medische noodgevallen'. Daarin staat niet "we weten niet precies wat ze heeft", maar er staat juist haarfijn wat er mis is. Dus voortaan is mijn antwoord op de vraag "wat heb jij precies"? ;
"Nou om precies te zijn heb ik instabiel en refractair allergisch én niet-allergisch astma met frequente exacerbaties en ICU opnames. Daar steeds goede reactie op invasieve beademing mogelijk mede door ketamine en dormicum. Daarbij heb ik bekende microcytaire anemie en hypertensie; dat laatste waarschijnlijk steroïd-induced. Verder ribfractuur 5 en 6 bij veelvuldig hoesten en mogelijke oesteoporose. Ik ben geaccepteerd voor endobronchiale hyperthermie in het UMCG mits ik een acceptabele longfunctie van minimaal 50% haal". (tsja, he, je wilt het precies weten of niet he, haha!)

Dus.......

En dat ga ik allemaal in 1 adem zeggen om vervolgens (inmiddels blauw, maar dat maakt niet uit) netjes door te lopen.

;-)

3 opmerkingen:

  1. goedemorgen je bent er vroeg bij zeg, kon je die man waar je mee stond te praten zoniet dan had je gewoon door moeten lopen , je gaat toch niet nar iemand anders z,n ellende luisterenm, je hebt genoeg aan je eigen. gr en doe rustig aan he . Gr uit dordt xxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ghihi :D Toch leuk, die artsenpraat :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Irritant ja die gesprekjes....maar met dit verhaal versla je wel alle mensen die denken ook wat te hebben! Maar goed, niet leuk om te lezen lijkt me zo'n brief, want is toch best wel heftig allemaal...!
    Hopelijk hou je het heel lang uit thuis en kan je van de vakantie gaan genieten volgende week!!
    Dikke kus
    Jorine
    PS ik waardeer het wel hoor elke dag een blog :)

    BeantwoordenVerwijderen