zondag 9 januari 2011

Thuis dag 2

"kom op, het kan nog!"

Dat was wat iemand gisteravond zei in minute to win it. Er stond nog 3 seconden op de klok en er moesten nog 3 lepels in een glas geschoten worden. Dat gaat dus nooit niet lukken in 3 seconden...

En ineens, na zijn opmerking was ik weer terug bij een oude vraag van mezelf. Ik dacht toen ik hem dat hoorde zeggen; Wat een idioot, hallo, dat gaat echt niet meer in 3 seconden.... Maar wat hij dan moeten zeggen? Stop maar het word niks meer?

Soms vraag ik me af waar de grens ligt tussen positief / negetief denken en realistisch zijn.

Want hij wist ook wel dat het niet meer ging lukken... Toch deed hij alsof hij er nog in geloofde.... Waarom?

Soms geloof ik ook niet dat iets gaat lukken. Bv met mijn wondje dat maar niet dicht wil. Ik geloof niet dat dat mooi gaat genezen..... Is dat negatief? Of realistsch? Geneest hij mooier als ik erin gelóóf dat hij mooi geneest? Of valt het dan alleen maar tegen als ik geoof dat het mooi geneest en hij doet dat niet... En valt het mischien mee als ik er van uit ga dat het heel lelijk word en het uiteindelijk wel mee valt? Welke van de 2 is beter?

Net als dat ik er niet van uit ga dat ik nu ineens maanden thuis ben. 8 Februarie heb ik een poli-afspraak. Ik ben blij als ik dat haal..... Is dat negatief? Of realistisch? Naturlijk hoop ik dat ik maanden thuis ben en dat alles lang goed blijft gaan. Maar hoe groot is die kans?

Ergens niet in geloven, negatief zijn, is het slechtste wat je kan doen in zieken/ziekenhuisland. Want daar schijnt het zo te werken dat er gebeurd wat je geloofd dat er gaat gebeuren. En ik ben bljkbaar 1 van de weinigen waar het niet zo werkt. Want hoe hard ik ook geloofde dat mijn wondje dicht was vanmorgen..... Het heeft niet geholpen... Hij is nog steeds open en gaat zelfs steeds verder open staan, ondanks het geknustel van gisteren.....

"want je moet er wel op vertrouwen dat het beter wordt"

Altijd Vertrouwen..... Geloven....... Positief denken......Hopen....... Heeft het zin? Houden we onszelf niet gewoon voor de gek? Want is het niet zo dat we vaak maar doen alsof we nog vertouwen, geloven, positief zijn of hopen terijl we dat alle 4 eigenlijk al lang kwijt zijn omdat we diep van binnen weten dat iets gewoon NIET gaat? Wat niet wil zeggen dat je niet voor 100% inzet om je doel, wat dat dan ook is, toch te bereiken.... Maar als het dan niet lukt, terwijl je er alles aan gedaan hebt.... valt het misschien aan het eind iets minder tegen dan dat je er van uit ging dat het WEL ging en nu blijkt dat het niet zo is.....

Dus is het wel echt zo slecht om eens te zéggen "ik denk niet dat het gaat lukken".
IPV acheraf te zeggen "ik dacht dat het wel ging".

(En natuurlijk moet je jezelf niet helemaal de put in praten door alles negatief te benaderen. Daar word je niet beter van, klopt, mee eens....)

4 opmerkingen:

  1. He die Ilsie
    Lang niet gezien ha ha ,je moet en zowel positief en realistisch blijven en soms mag je heel even heel hard negatief zijn,en dan weer verder gaan toch,denk dat je toch wel naar dat wondje moet laten kijken hoor,als je het realistisch bekijkt gaat het volgens mij niet uit zichzelf dicht,staat te ver open,het negatieve is dat je dan inderdaad heel de dag in dat ziekenhuis zit,het positieve is dat je dan heel misschien geen lelijk litteken overhoudt,ha ha wat een gelul he,nou joh ik hoor het wel,Je moet gewoon lekker doen wat jou het beste lijkt
    Kus van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he hallo ja je moet vooruit kijken en proberen positief te zijn. /blijven soms is dat moeilijk maar het is te doen, altijd in een negatiefe straal is ook niet goed he. ja het wondje ik weet het niet , als je goede hechtpleister hebt kan het bijna niet los gaan ? dus doe voorzichtig en kom op hou het positiefe vol groetjes uit dordt xxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begrijpelijk dat je er soms geen vertrouwen in hebt.
    En ik denk niet dat wat je wil dat gebeurd, daardoor het ook gebeurd.
    Ik denk alleen dat, net als met de wond, het voor jezelf fijner is om te geloven dat het goedkomt, dat maakt je misschien teleurgesteld achteraf, maar tot die tijd heb je het leuker.
    Weet ik veel haha..
    ben je nu trouwens met 02 thuis?
    xxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey hier Marcel. Ben het met miss Piggy eens. Anders laat je die wond gewoon nog een keer dichtnaaien en dan doen we later als je in je midlife komt gewoon een plastische chirurg inschakelen ;-) Morgen gaan we weer gezellig op controle in het emc. Ik zal ze de groeten doen van je. Welterusten. Slaap je wel lekker thuis?
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen