maandag 7 mei 2012

Ziekenhuis dag 1 :(

Ik heb het tot dag 60 vol gehouden thuis. Voor de eerste keer na zo'n lange periode vind ik het toch best knap. Alhoewel ik er goed van baal dat ik toch ben opgenomen. Ik wilde alleen maar even laten nakijken of ik nog wel verantwoord bezig was, of het niet gevaarlijk werd, ik niet ging stapelen, zulke dingen. En eigenlijk weet je al, als je daar aan twijfelt dat als je gaat je niet meer terug komt. Zo gezegd zo gedaan. Ik ben nu heel erg moe, dus ik zal de dag even heel kort samenvatten en onderaan wat foto's van mijn kamer zetten. Vanmorgen om half 9 ben ik eerst gaan bellen met de huisarts. Vervolgens met mijn longarts om daarna weer contact te leggen met mijn huisarts. De longarts wilde dat ik 'even' kwam, maar mijn zuurstoftank kan maar tot 4 en ik had 9 liter, dus met eigen vervoer ging dat niet. De longarts kon geen ambu regelen dus heeft de huisarts dat gedaan. Snel wat spullen bij elkaar gepakt en iets na 11en waren we in Rotterdam. Daar werd eigenlijk heel snel achter elkaar lichamelijk onderzoek gedaan, werd ik aangesloten op alles, werd er bloed afgenomen, een foto gemaakt en een astrup geprikt (bloedgas) en de arts was er ook bewonderenswaardig snel. Om half 1 was daardoor wel duidelijk dat ik niet meer naar huis kwam. Ik had alles geprobeerd, van pillen, drankjes, tot thuisinfuzen aan toe, maar kreeg het al oude bekende antwoord; 'te kritiek'. Dus dat ging niet door. Toen probleem 1; geen plek op de longafdeling, hij ging bellen en kijken wat hij kon doen. Probleem 2; In het hele ziekenhuis geen bed meer vrij (wat me heel sterk lijkt, waarschijnlijk vinden ze me gewoon te bijdehand, maar goed, je weet nooit he) Waar ik dan heen wilde? Naar Alblasserdam! maar laat daar nou net geen ziekenhuis staan zeg! Nou, dan maar zo dichtbij huis mogelijk he. Zwijndrecht, Dordrecht en anders Gorinchem. Dus niet in Rotterdam zuid? Nee. Oh, ik ga bellen en kijken wat ik kan doen. Probleem 3 Zwijndrecht en Dordrecht allebei vol, dus ging hij Gorinchem proberen. Dat lukte, ze hadden nog 1 bed en daar mocht ik in. Toen was het een kwestie van even op ambu wachten en dan kon ik over. Dat even duurde tot 4uur.


Dus nu lig ik in Gorinchem. Op een geweldige kamer voor iemand die Erasmus gewend is. Groot, met tafel en nog ruimte over, grote eigen badkamer, 'gezellige' houten kasten en niet van dat ziekenhuisplasticachtig spul, ramen die open kunnen, 2 deuren die open en dicht kunnen en mogen, als ik naar buiten kijk zie ik de parkeerplaats met een weg waar het behoorlijk druk is met auto's, voetgangers en mensen die aan het sporten zijn. Een soort mini-maasboulevard. Als ik voor me kijk zit in tussen de bomen in de polder met ik denk een koe in het weiland, dat kan ik niet zien, haha!! Maar ik kan je zeggen dat heeeeel anders binnenkomen is dan in het Erasmus. De artsen en verpleegkundigen die ik tot nu toe heb gezien zijn allemaal heel aardig en alert. Alle standaard medicatie is geregeld. De zo-nodig pillen was even wat lastig omdat de apotheek om 5 uur dicht ging. Maar het meeste hebben ze weten te vinden, en voor wat ze niet hebben krijg ik gewoon bv iets anders, wat ongeveer voor hetzelfde is dubbel. Zonder gedoe, gezeur, gezeik of uren overleg. Daarbij hebben ze hier een  massageservice waar je jezelf voor op kan geven. Dan komen er door de weeks menen langs om je masseren. Wat dan ook, rug, handen, voeten, alles doen ze (of naja, bijna alles denk ik, haha!) En dan kan je dus gewoon als die mensen 1 keer geweest zijn zelf aangeven wanneer en hoe laat ze weer moeten komen. Dat word bij mij dus elke dag en hoe laat kan me niet schelen in dit geval, haha!! ;-) Doordat ik precies tijdens etenstijd kwam kon ik gelijk mee-eten. Warm. 'S avonds! Heerlijk!! En vers uit een kar! En veel keuze!! Zo gaat het met de broodmaaltijden ook, kiezen op het moment zelf waar je trek in hebt en geen 24 uur van te voren. Dat ga ik dus morgenochtend voor het eerst meemaken, ben benieuwd al eet ik nog niet veel, haha!! Verder merk je in sommige dingen wel dat dit een 'gewoon' ziekenhuis is. Zo is deze afdeling 1 met de IC, maar waren er op beiden afdelingen vanavond niemand die ervaring had met een verstopte port-a-cath. Die was in de tijd dat er 1 zak leeg was en de verpleging een andere was gaan halen helemaal dicht gaan zitten. Maar dan ook echt helemaal. Gen beweging in te krijgen. Uiteindelijk iemand van de kinderafdeling gebeld, die prikte hem opnieuw aan. Hielp niet. Ik baalde al als een stekker, want dat zou betekenen dat het slangetje in mij verstopt zit en daar kan je niks anders doen dan eruit halen. Gelukkig had ze nog 1 trucje. Nog een keer aanprikken dan gelijk heparine (bloedverdunner) erin spuiten. Gelukkig deed hij het toen wel, dus een tip voor iedereen met een pac die verstopt zit bij deze!! Dus ja, eigenlijk is het allemaal wel prima en heb ik weinig klagen. Ik zou deze week een nieuwe, snellere en stillere vernevelaar krijgen. Ik zeur er al jaren om, maar steeds kreeg ik hem niet omdat 'astma geen indicatie is voor'. Maar zelfs de CF verpleegkundigen van het EMC hebben zich er hard voor gemaakt en het is ze gelukt!! Dus dat is dan wel weer goed van het EMC. Ik moet om mijn longen een beetje op pijl te houden 6 tot 8 keer per dag vernevelen. Dar duurt dan per keer bijna een half uur met een hoop herrie. Kan dus tussendoor niet even tv kijken of zo. Deze vernevelaar is (weet ik CFers) veel sneller en veel stiller. Dus ik ben wel blij dat ik die nu ook krijg! Hoop dat ze hem deze week leveren, desnoods hier in het zh!! Nou, ik vind het even genoeg voor vandaag, het is toch nog best een lang verhaal geworden. Hier onder nog wat foto's en morgen in de loop van de dag (of ochtend, ligt er maar net aan hoe goed mijn nacht is) een nieuwe medische update! WELTERUSTEN!





3 opmerkingen:

  1. Wow meid, dat ziet er goed uit zeg! Nouja, balen natuurlijk,maar dat had ik al gezegd :-)
    Je krijgt een Eflow zeker...je gelooft t niet, maar ik heb hem al járen!! Echt al 4 jaar ofzo....Hij is werkelijk i-deaal!! dan is vernevelen niet meer heeeeeeel vervelend, nog maar een klein beetje, haha! Ja, is een super verbetering!! Alvast veel plezier, haha.
    Meid, k hoop dat je gauw weer naar alblasserdam mag!!
    Liefs
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo meis nou dat ziet er inderdaad beter en mooier uit , is hetook schoner ? want rotterdam was niet zo schoon he . Nu maar snel hopen dat je weer opknap en snel naar huis kan. gr uit dordt xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Ilse,

    Ik moest even een aantal dagen van je blog inhalen. En nu weer in

    het ziekenhuis....het ziet er wel gezellig uit.....maar is niet de

    plaats waar je wilt zijn.

    Ik hoop dat je weer snel opknapt en naar huis toe mag.

    Ik ben aan het "herstellen" en waarschijlijk) volgende

    week begint voor mij de bestraling.

    Veel sterke en veel liefs, Wanda.

    BeantwoordenVerwijderen