zaterdag 2 april 2011

ziekenhuis dag 24

Zo, daar zijn we weer! Een nieuw weekeind. En een mooie dag he, boven de 20 graden zeggen ze.... Lekkerrrrrrr!!

Gisteren een gesprek gehad met mijn eigen longarts over de behandeling in Groningen. En om antwoord te geven op jullie vraag; hier komt uitleg;

Ze gaan (als ik de behandeling dus krijg) onder narcose via een bronchoscopie mijn luchtwegen in om daar de spieren te verwarmen. Daardoor ontstaat een soort 'magnetron' effect in de longen. Dit werk als een soort botox op de spieren en moet er voor zorgen dat ze enkele weken, maanden of misschien zelfs jaren niet meer verkrampen omdat ze min of meer tijdelijk 'verlamd' zijn. Dat is een beetje in het kort wat ze er hier van weten. De rest van de uitleg ed krijg ik met der tijd in Groningen. Er is alleen 1 maar. Er is wel een overlijdensrisico. Best wel. "Het is een risicovolle ingreep die goed overwogen moet worden" zei mijn longarts. Daarom gaan ze eerst kijken of er echt niks anders meer is qua behandelingen. Maar ze zei ook dat als er niks gebeurd en we zo maar blijven 'tobben' ze de toekomt ook somber inziet omdat ze alle grip kwijt zijn en eigenlijk weinig kunnen doen. Dus ja, dan kan je kiezen he, door gaan zoals nu en dan vanzelf een keer stikken óf de behandeling proberen en daar misschien wel van opknappen. Nou ja, keuze snel gemaakt toch?! Bovendien is de afgelopen weken die 2x op de IC gebleken dat mijn longen de slaapmiddelen en spierverslappers wél lekker vinden. (lees; daar reageren (ontspannen) ze nog wél van) Dus hebben ze er hier vertrouwen in dat het goed moet gaan omdat de hele behandeling onder narcose gebeurd. Verder benadrukte ze dat het wel belangrijk is dat er 'iemand' (mijn moeder dus) mee gaat, juist voor de risico's en zo. Ik had zoiets van; Ach, als er op de dag zelf iemand is is het genoeg, maar zij wil dat er continu iemand in de buurt is (het zh daar heeft een contract met een hotel voor familie van patiënten om daar te kunnen overnachten) dus dat is wel gezellig.....;-)

9 opmerkingen:

  1. Fijn meid van t goede gesprek en dank voor de uitleg.
    Spannend allemaal wel, ik hoop echt dat je ervan gaat opknappen!! Mooi dat je moeder meekan! (haha, toevallig komt precies vandaag mijn moeder ook hier bij mij :-)) Ben benieuwd naar de datum waarop je afreist, dan zet je wel je nieuwe adres neer he?(t EMC ken ik wel uit m'n hoofd, maar verder niet :))
    Liefs en fijne dag en hopelijk ff naar buiten vanmi!
    xxx
    Jorine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He die Ils
    Eindelijk,lang op gewacht maar heel misschien toch!!!hoop dat je ma het geregeld kan krijgen op haar werk,wat zou ik toch graag haar werk een paar weekjes over nemen zodat ze zonder gezeik met je mee kan gaan.....maar heb wel gemerkt dat ik niet in de wieg gelegd ben voor dat werk....
    Nou joh ff een paar spannende weken,wachten totdat je mag gaan,ga vandaag ook weer werken van vanmiddag 15.00 tot morgenmiddag 13.00,ja ook personeelstekort he,gelijk aan de volle bak.
    Hoop dat er vanmiddag iemand komt waarmee je naar buiten kan,nou joh hou je taai.
    kus van ons

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Ilse,

    Spannend.....ik hoop dat de behandeling je iets goeds gaat brengen.
    Als iemand dat verdiend ben jij het wel.
    Ga je nog mailen.....want als je naar Groningen komt....is dat maar een klein uurtje bij mij vandaan.
    Ik heb vanmorgen hard gewerkt....de beestenboel buiten schoongemaakt.....en ga nu genieten van het zonnetje.
    Hoop voor je dat jij ook even lekker naar buiten kan.
    Doei en liefs van Wanda.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja meid je ma belde en heeft het een en ander uitgelegd, het is me wat he , maar het komt goed schatje. ha ha en met je ma werk komt het ook goed , ze gaat gewoon mee, dit is een must.
    ik zie je snel .groetjes uit dordt xxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. he ils,
    Ik heb het ook allemaal gelezen.
    Spannend, maar ben wel blij voor je.
    Ik hoop dat dit dan eindelijk iets goeds gaat opleveren. Iets waar je nu al zo lang voor knokt en op zit te wachten.
    Het risico is er maar je bent jong en sterk.
    Ik heb 11 april een week vakantie.
    Mag ik 12 april nog bij je langs komen?
    Of kan het dan niet meer?

    liefs iloon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee meis,

    Je moet daar niet alleen gaan zitten joh. Het klinkt dom, maar het is wel een eind verder van huis en er gebeurt van alles met je. Het is echt wel fijn als er iemand bij je is. Mijn moeder kon als ik in Maastricht lag ook altijd gebruik maken van n logeerkamer in het zkh of anders een soort eigen hotel van t azm.
    Ik hoop echt voor je dat je de behandeling kunt krijgen, ondanks de maar. Dat vond ik met dat transplantatiegedoe ook hoor; of ik ga zo door en stik vanzelf vandaag of morgen, of ik neem het risico. Dan kan het goed of fout gaan, maar dan heb je in elk geval de kans gehad toch? Klinkt zo makkelijk maar je snapt me wel.
    Ben je nog buiten geweest vandaag? Ik wel, kort stukje naar de brievenbus;-)
    Fijne avond (voor zover mogelijk daar;-)) en tot snel!

    Liefs van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. he hallo vandaag geen blog, ben je lekker aan het rusten,of gewoon geen zin gelijk heb je .ja hier alles rustig , met deb ook nog.
    ik hoor of zie je groetjes uit dordt xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Ilse,

    Dankje voor de uitleg! Lijkt me wel heftig, maar net wat je zegt.. Het is kiezen.. En dan ga je uiteraard voor de beste! Succes hoor meid!

    Ook al reageer ik niet altijd, ik lees regelmatig je blogjes weer bij!

    Houd je haaks!

    Liefs Marianne

    Ps. ik hoop dat je volgende week terecht kunt!

    BeantwoordenVerwijderen