dinsdag 8 maart 2011

EHBO dag

De titel zegt het al hè. We waren vandaag op de EHBO en mij blog van gisteren was inderdaad mijn laatste thuisblog. Mijn moeder vond het toch verstandiger om niet tot morgen af te wachten en ik..... Tsja... Wilde per se tot morgen wachten, maar goed, uiteindelijk mijn eigen longarts gebelt en ik mocht naar de EHBO komen. Dus zo gezegd zo gedaan en om 10.30 melde we ons op de EHBO. Daar hebben ze tegenwoordig iets nieuws. Tenminste nieuw voor daar, want ze deden het nooit, pas sinds de vorige opname. Maar goed, ik moestt dus eerst naar de tiage verpleegkundige. Die deed de standaard controles, bloeddruk, temp en saturatie. Bloeddruk en temp (met dank aan de pred en paracetamol) maar toen ze me saturatie zag zei ze alleen; 'dat bestaat niet!' ik keek, en zei; nou ja, hij is wel vaker laag zonder dat ik het merk hoor, maar ik heb net een stukje gelopen, als ik hier even rustig blijf zitten klimt hij wel weer omhoog. (klein detail hierbij is dat ik heel rustig léék, maar saturatiemeter gaf 54% aan en dat is echt veel te laag, dus ik was in een soort van SOS-HELPHELP-REDME stemming. Maaaar hij klom, jawel naar 74%! Ha, dus ik heel stoer; ziet u wel, als ik rustig zit gaat hij omhoog. Maar hoger dan 74 kwam hij niet en 74 is echt nog te laag dus ik mocht gelijk mee naar een kamertje voor (meer) extra zuurstof. Daar werd vervolgens een uur niks gedaan behalve die zuurstof. Die was inmiddels 92%. Toen kwam de dr en werd en zoals altijd bloed gehaalt uit mijn picc lijn die deed het dus nog, jeeeeeej! En een foto gemaakt. Daarna kwam ze met een peakflow meter. Zo'n ding waar je in moet blazen uit 1820 of zo. Dus ik zeg;'dat lukt me niet, ik krijg dat pijltje niet vooruit'. O maar wil je het niet proberen dan! NEE!... Als je waardes wilt weten moet je me maar naar de longfunctie sturen. Daar komt altijd een waarde uit hoe laag die ook is. (niet dat een lf ook maar enige zin heeft als ik zoveel zuurstof (5l) nodig hebt maar goed. Niks meer van terug gehoord. Na 1,5uur  kwam ze weer om te zeggen dat ze dachten dat mijn picclijn ontstoken was omdat mijn crp boven de 300 (!) was en mijn foto zag er goed uit. Dus die wilde er uit halen! Nouwwww mooi niet dus hè! We gaan eerst wel even in mijn bloed(kweken) kijken of er inderdaad een bacterie in mijn bloed zweeft. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Ik heb dat 3 keer eerder gehad met mijn Port-à-cath en toen was ik veel en veel zieker. Bovendien heb ik wel vaker zo'n hoog crp als mijn longen slecht zijn. Dus zolang het niet ZEKER is blijft ie zitten. Goed, hadden we dat gehad kwam de volgende episode. Ze wilde DIRECT starten met de ab en andere iv medicatie, maar dat mocht niet door deze picclijn voor het geval wel een bacterie in zou zitten. Dus toen zei ze; Je krijgt een gewoon infuus. NOPE! Wilde ik weer niet (eigenwijs ben ik hè?) tsja, sorry maar als je me picclijn niet wilt gebruiken zorg je maar voor een centrale lijn of een nieuwe picclijn. Of eigenlijk maakt het me niet uit, als er maar iets in gaat wat in een groot bloedvat uitkomt. Voor een gewoon infuus moet een annesthesist altijd een keer of 8 prikken, minstens. Ik ga magnesium krijgen en mijn infuus (of eigenlijk mijn bloedvat) is ALTIJD na 1 gift kapot. Die kweken zijn vrijdag pas bekend, dat is nog 4 dagen, dus 4 dagen een nieuw infuus, 4 x minimaal 8 prikken en misschien nog meer. Sorry, maar daar heb ik niet zo'n zin in... Toen ging ze weer overleggen en kon ik naar de afdeling. Inmiddels was het 14.00 uur.
Iets na 15.00 uur kwamen we op de afdeling. (nee, zó ver lopen is het nou ook weer niet, dat uur was nodig om een rolstoel te vinden) Ik lig p een kamer met 1 man die bijna geenn ederlands spreekt en 1 zwakzinnige man. Super gezellig dus, top. Daar opnieuw in discussie, dit keer met de zaalarts over een infuus. Hij heeft gewonnen. Maximaal 48 uur doen ze het met een gewoon infuus. In die tussentijd krijg ik geen magnesium, want dat sloopt je vaten, alleen ab en prednison. Ok, onder die voorwaarden en voor max 48 uur wil
een een deal sluiten.


En toen (hebben jullie nog zin om verder te lezen? Het word een lang verhaal zo hè?!)


toen kwam er een 'prikmevrouw' op me kamer. Naja, mevrouw, jong meisje. Ik dacht gelijk, o jee, dat word niks, dat word geen 10 maar 20x prikken. Gelukkig zag ze dat zelfs ook en heeft ze niet 1x geprikt. Ze ging naar de uitslaapkamer bellen, waar meer ervaren mensen zijn. Ik hoorde niks meer tot 16.35. Toen kwam de verpleging met een rolstoel en een leerling zou me wegbreng, voor 5 uur moest ik er zijn.
Ja.
En toen was ik om 16.55 nog op mijn 'eigen' kamer. Naja, om het nog een béétje kort te houden; ik was om 17.15 boven. Mensen daar boos. Nu waren ze met veel minder personeel en hadden eigenlijk geen tijd. Eerst ging een mevrouwtje het proberen. Zo één met een aardappel in haar keel en veel te zonnebank bruin. Bijna oranje, niet mooi maar zij dacht daar duidelijk anders over. Maar goed, na 1 poging gaf ze het op. Toen kwam mevrouw 2, die durfde het ook niet aan. Er werd een 'hoger' mannetje gebelt. Hoger betekend duidelijk niet meer ervaring, een heel jong mannetje; dokter D kwam er binnen, maaaaaar dat vond ik helemaal niet erg hoor! Wow, mooi koppie, lekker luchtje op, en ook nog eens heel heeel lief en rustig! Als je die ziet voordat je onder narcose gaat droom je zeker mooi, haha! Dus nu vond ik het eens een keer niet erg dat er een 'jongkie' bij me kwam. De verpleging die zou op me wachten omdat ik anders waarschijnlijk lang moest wachten voordat ik weer opgehaalt kon worden. Maar jullie raden het vast al. Die had na 5 min door dat het niet zomaar even klaar was, dus die smeerde hem. Fijn, zat ik daar alleen. Leuke lieve dokter D is een half uur met me bezig geweest. Jammer, te kort, had wat mij betreft best iets langer mogen duren. Zeker omdat hij me niet als speldenkussen gebruikte en rustig keek. Eerst gewoon, later met een echo, maar na 3 pogingen vond ook hij het genoeg. Zijn 'filosofie' was; als je zeker weet dat de lijn ontstoken is moet hij er uit, heb je een hoge verdenking moet hij er ook uit, maar heb je eigenlijk helemaal niks behalve een benauwde patiënt met een 'overklaarbaar' torenhoog crp is de kan dus niet heel groot dat die crp stijging door die lijn komt. Dus als hij toch blijft zitten tot de kweken bekend zijn kan je hem gewoon gebruiken. Komt er uit de kweken dat hij wel geïnfecteerd is, dan moet hij er uit en een nieuwe erin, maar pas als de KWEKEN het laten zien of als je ineens heel ziek word. Toen ging ik dus onverricht ter zaken maar met een mooi en lieve man in mijn achterhoofd terug naar de afdeling. Teminste, ik kon opgehaalt door de afdeling, maar die hadden het zelf waarschijnlijk heel druk met eten of zo, dus die lieten me ook nog eens 3 kwartier (!) wachten. Het was inmiddels bijna 19.00 uur! Ik mocht niet eten voor het geval de supervisor (baas) van de  dienstdoende longarts het er niet mee eens was. Maar zoals altijd was die in geen velden of wegen te bekennen en ik had inmiddels aardig honger gekregen, dus ik ben om 19.30 gewoon gaan eten. Niks meer gehoord tot nu toe. Allen net de ze de verpleging de ab niet wil aanlsuiten omdat het van de dienstdoende arts niet mag - zucht- worden jullie hier ook niet moe van? Ben benieuwd waar deze discussie vananvond ophoud en wat de uitkomst is!


Dus om een lang verhaal kort te maken ben ik hier vanaf 10.15 en nu ruim 9 uur later nog geen stap verder


Nou hehe, even genoeg hoor. Hoe het afloopt 'horen' jullie morgen wel weer. Morgen woensdag, G.O.D. dag dus, dus ik verwacht niet heel veel nieuws. Maaaar je weet hier maar nooit he!? ;-)

2 opmerkingen:

  1. OMG, echt hoor wat zijn ze lekker bezig daar bij jou:S Ik hoop voor je dat ze je een keer een goede kuur van 2-3 weken geven (gebeurt altijd bj ons, dan weet je dat het iig goed aan is geslagen) en niet na 5 dagen weer stoppen als ie aan het dalen is (want ja duh at komt door de ab...verrassing)

    En idd als je een bacterie in je bloed hebt heb je meestal ook dikke koorts enzo.

    Succes ermee!

    xxxx Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha meid, wat een verhalen weer...Heel bizar allemaal.
    Maare, zo'n satu is niet echt een idee hoor..men, niet goed! Hopelijk word je weer gauw beetje opgelapt, als ze de AB tenminste aanhangen en wat Tamara zegt gewoon eens even goed lang geven...
    Nouja, vanuit deze EMC dependance :) veel liefs en frisse lucht toegewenst!
    xxx
    Jorine
    PS dr B heeft tmaar druk met ons..

    BeantwoordenVerwijderen